به بک لینکهای ورودی به یک وبلاگ یا سایت بک لینک دائمی یا بک لینک برگشتی گفته می‌شود. این بک لینکها ارزش بسیاری دارند، مخصوصاً اگر با دانستن تعاریف اصطلاحات موجود در این حوزه، شرایط گرفتن بک لینک مفید را رعایت کنیم تا بازدید وبلاگ ما روز به روز افزایش پیدا کند. تا اینجا راجع به بک لینک زیاد گفتیم و شنیدیم. حالا در این مقاله قصد داریم اصطلاحات تخصصی این حوزه را برای شما بیشتر باز کنیم و گامی برداریم تا اطلاعات مرتبط با SEO یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوی شما را افزایش پیدا کند.

 

زمانی که به یک صفحه تعداد بیشتری بک لینک ورودی (BackLink) از سایت‌ها و صفحات اینترنتیِ دیگر وارد شود (افزایش کمیّت)، رتبۀ آن صفحه در موتورهای جستجو بالا خواهد رفت. البته این تمام ماجرا نیست. چون کیفیت این بک لینکها هم مهم است، که برای درک بیشتر از این موضوع اصطلاحاتی وجود دارند که شما باید از آنها آگاه باشید.

جوهر بک لینک (Link Juice)

زمانی که یک صفحه به یک مقاله یا صفحۀ اصلیِ یک سایت یا وبلاگ دیگر بک لینک می‌دهد، مقداری از جوهر بک لینک با کیفیت به صفحۀ مقصد انتقال خواهد یافت. نتیجۀ این کار افزایش رتبۀ مقالۀ صفحۀ مقصد و همچنین افزایش اعتبار (Authority) دامنۀ مقصد خواهد بود. این جوهر بک لینک باعث می‌شود دسته بندی خوبی از مقاله‌های موجود در سطح اینترنت از طرف موتور جستجو صورت گیرد. به عنوان یک وبلاگ نویس شاید نخواسته باشید جوهر بک لینک صفحات وبلاگ شما به سایت‌ها یا وبلاگ‌های دیگر منتقل گردد که در این صورت باید از مشخصۀ Nofollow در بک لینکهای خود استفاده کنید.

بک لینکهای Nofollow

همان طور که در بالا گفته شد، زمانی که از یک صفحه به یک صفحۀ دیگر بک لینکی داده می‌شود، جوهر بک لینک از صفحۀ مبدأ کم و به صفحۀ مقصد هدایت خواهد شد. برای اینکه از این کار جلوگیری کنیم، باید بک لینک انبوه خود را به صورت Nofollow در آوریم. اصطلاح Nofollow به این معنا است که شما از خزندۀ موتور جستجو درخواست می‌کنید که آن بک لینک را دنبال نکند و رتبه‌ای از وبلاگ شما به او ندهد.

معمولاً برای بک لینک دادن به وبلاگ‌ها و سایت‌هایی که قابل اعتماد نیستند، از این مشخصه در بک لینکها استفاده می‌شود. مثلاً بک لینکهایی که در بخش نظرات وبلاگ وجود دارند، باید این گونه باشند. چون هر کسی در بخش نظرات می‌تواند بک لینکهای مورد نظر خودش را قرار دهد. از نظر کدنویسیِ HTML برای Nofollow کردن یک پروند باید به این شیوه عمل شود: <a href=”https://ashnaweb.ir” rel=”nofollow”> برای درک این کد باید مبانی کد نویسی HTML را یاد داشته باشید که بسیار ساده است.

بک لینکهای Do-follow

این مورد دقیقاً برعکس بک لینکهای Nofollow است. به صورت پیش‌فرض هر بک لینکی که شما در وبلاگ خود درج می‌کنید به این صورت است و جوهر بک لینک صفحۀ مبدأ را به صفحۀ مقصد منتقل می‌کند.

بک لینکهای دامنه‌های ریشه

این مشخصه خواهد گفت که چه تعداد بک لینک از دامنه‌های یکتا به وبلاگ شما داده شده است. حتی اگر از یک دامنه هزاران بک لینک داده شده باشد، فقط یکی به حساب خواهد آمد. به همین دلیل است که گفته می شود؛ بک لینک از دامنه‌های یکتا.

بک لینکهای با کیفیت پایین

بک لینکهای با کیفیت پایین، به بک لینکهایی گفته می شود که از سایت‌هایی دریافت شدند که ارزش بالایی ندارند. از جمله این گونه سایت‌ها، سایت‌های جمع آوری کنندۀ بک لینک، سایت های بک لینکسازی خودکار، سایت های هرز و حتی سایت های جنسی هستند. این گونه بک لینکهای ورودی بیشتر از اینکه مفید باشد، مضر هستند. این موضوع یکی از مواردی است که در هنگام دریافت بک لینک برگشتی باید به آن توجه کنید.

بک لینکهای داخلی

بک لینک هایی که از یک صفحه به صفحات دیگر از یک دامنۀ اینترنتی داده می‌شود، خرید بک لینک های داخلی نامیده می‌شوند.

متن لنگر (Anchor Text)

به متنی که در هنگام ساخت و خرید بک لینک از یک صفحه به صفحۀ دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، متن لنگر گفته می‌شود. به عبارت دیگر متن بک لینک شده در هر صفحه همان متن لنگر است. متن لنگر در کیفیت دریافت بک لینک بسیار مهم است. اگر متن لنگر یک اصطلاح مرتبط با صفحۀ مقصد باشد، باید افزایش بیشتر رتبۀ صفحۀ مقصد خواهد شد.

با تعاریف و توضیحاتی که در این مقاله ذکر شد و شما بایستی درباره بک لینک می‌دانستید، حالا اطلاعات شما کم کم در حال افزایش برای تبدیل شدن به یک وبلاگ نویس حرفه‌ای است. نباید فراموش کرد که در هر رشته‌ای یک مجموعه اصطلاح تخصصی وجود دارد که کاربران آن رشته باید با آنها آشنا باشند. این اصطلاحاتی که در این مقاله به آنها اشاره شد هم بیشتر در رشتۀ SEO یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو جای می گیرد و به طور خاص راجع به بک لینک بود.

فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند ؟

تقریبا میشه گفت دیگه کسی نیست که واژه « فروشگاه اینترنتی » یا « فروشگاه آنلاین » رو نشنیده باشه . خیلی از کاربران اطلاعات شون درباره ماهیت فروشگاه ایترنتی خیلی کلیه و خیلی از مسائل رو نمیدونن . اگر تا حالا از یک فروشگاه اینترنتی خرید نکردین حتما حتما این پست رو بخونید .

فروشگاه اینترنتی چیست ؟

فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه آنلاین

فروشگاه اینترنتی به وب سایتی گفته میشه که اطلاعات مربوط به سری محصولات رو نمایش میده و  با استفاده از یک اتوماسیون نرم افزاری امکان خرید محصولات رو فراهم میکنه . در یک فروشگاه اینترنتی محصولات دسته بندی میشن . وقتی روی یک محصول کلیک میکنید ، میتونید اطلاعات و مشخصات مربوط به اون محصول رو ببینید .

سبد خرید چیست ؟

فروشگاه های اینترنتی هم مثه سوپر مارکت ها سبد خرید دارن مثل خرید تبلت لنوو

سبد خرید یا به انگلیسی Cart یک ویژگی نرم افزاریه که تقریبا در تمام فروشگاه های اینترنتی دنیا وجود داره . عملکرد سبد خرید در فروشگاه های اینترنتی دقیقا مثه سبد خرید فروشگاه های واقعیه . یعنی شما می تونید هر محصولی رو که میخواید به سبد خرید تون اضافه کنید و هر وقت همه گزینه های مورد نظر تون رو انتخاب کردین ، همه محصولات رو به صورت یکجا سفارش بدین . کار کردن با سبد خرید بسیار ساده است ؛ معمولا در لیست محصولات و در صفحه اطلاعات محصول یه دکمه وجود داره با عنوان « افزودن به سبد خرید » یا به انگلیسی « Add to cart » که وقتی روی این دکمه کلیک میکنید ، محصول مورد نظر به صورت اتومات به سبد خرید تون اضافه میشه .

انواع فروشگاه های ایترنتی

فروشگاه های اینترنتی به لحاظ نوع محصولات به دو دسته کلی تقسیم میشن :

فروشگاه های کالا فیزیکی یا Tangible shop

واژه  یعنی قابل لمس و منظور از Tangible shop یعنی فروشگاهی که محصولات فیزیکی یا قابل لمس میفروشه ؛ مثه گوشی موبایل ،  ، مودم ، لباس ، مواد غذایی ، مواد شوینده و … . این نوع فروشگاه ها به این صورت کار میکنن که سفارش کاربر رو در سایت ثبت میکنن و بعد کارمند های فروش اون فروشگاه اینترنتی محصول مورد نظر رو برای کاربر ارسال میکنن .

فروشگاه های کالای دیجیتال یا Digital shop

به Digital shop یا فروشگاه کالا دیجیتال  « فروشگاه دانلودی یا Download shop » یا « فروشگاه محصولات مجازی » هم میگن .  این نوع فروشگاه ها فقط کالای دیجیتال ( محصولات مجازی یا محصولات دانلودی ) میفروشن . محصولاتی که کاربر بتونه دانلود کنه مثه عکس ، ویدیو ، نرم افزار ، فایل PDF و یا هر نوع فایل دیگه . فروشگاه های دیجیتال خرید آب سردکن یخچال دار ایستکول به این صورت کار میکنن که شما محصول یا محصولات مورد نظر تون رو به سبد خرید اضافه میکنید و بعد از پرداخت اینترنتی مجددا به فروشگاه برمیگردین و کالایی رو که خریدین دانلود میکنید .

روش های خرید از فروشگاه های اینترنتی

به طور کلی برای خرید از فروشگاه های اینترنتی 2 تا روش وجود داره که اکثر فروشگاه ها از هر دو روش استفاده میکنن :

■ پرداخت در محل یا COD

واژه COD مخفف عبارت <a href="https://en.wikipedia.org/wiki/Cash_on_delivery" target="_blank">Cash On Delivery> و یعنی پرداخت هنگام تحویل کالا . اغلب کاربران اینترنت این روش رو ترجیح میدن چون احتمال کلاهبرداری با این روش خیلی کمتره . شما سفارش تون رو در فروشگاه اینترنتی ثبت میکنید و بعد از یک یا چند روز کالای مورد نظر توسط شرکت پست یا پیک درب منزل یا محل کار تون تحویل داده میشه . موقعی که دارید کالا رو تحویل میگیرید باید فاکتور رو پرداخت کنید . الان دیگه کارمندان پست دستگاه کارت خوان دارن و خیلی راحت می تونید با کارت عابر بانک تون پرداخت کنید .

■ پرداخت اینترنتی یا پرداخت آنلاین

در این روش شما باید اول فاکتور خرید تون رو پرداخت کنید تا کالای مورد نظر به دست تون برسه . در فروشگاه هایی که کالای دیجیتال میفروشن راه حل دیگه ای نیست و حتما باید اول فاکتور رو پرداخت کنید بعد به کالا تون دسترسی داشته باشید . اما در فروشگاه هایی که کالای فیزیکی میفروشن این روش پرداخت به عنوان یک گزینه اختیاری ارائه میشه . دلیلش هم اینه که هر فروشگاهی تمایل داره گردش مالیش سریع تر انجام بشه . معمولا برای کاربرانی که از این روش پرداخت استفاده میکنن یه تخفیفی در نظر گرفته میشه تا کاربر انگیزه بیشتری برای پرداخت آنلاین داشته باشه . اگر قصد دارید یه کالای فیزیکی بخرید ، توصیه میکنم که از روش COD یا پرداخت در محل استفاده کنید چون ریسکش کمتره .

مزایای خرید از فروشگاه اینترنتی

مزایای خرید از فروشگاه اینترنتی

اگر پست های من ( ابراهیم درویش ) رو دنبال کرده باشید ، حتما دیدین که بار ها به مزایای استفاده از اینترنت اشاره کردم . فروشگاه های اینترنتی مزایای زیادی دارن از جمله :

■ کاهش ترافیک و در نتیجه کاهش آلودگی

■ کاهش آلودگی صوتی

■ حذف مراجعه حضوری به فروشگاه

■ دسترسی توضیحات جامع و کامل محصولات + عکس و ویدیو

■ ثبت سفارش فقط در چند دقیقه

■ عدم نیاز به حمل کالای خریداری شده ( خود فروشگاه براتون ارسال میکنه )

■ تحویل کالا درب منزل یا محل کار

■ خیلی از فروشگاه های اینترنتی ضمانت تعویض کالا دارن

■ پرداخت در محل پس از تحویل کالا

معایب خرید از فروشگاه اینترنتی

ببینید خرید از اینترنت مزایای زیادی داره اما در کنار این مزایا معایبی هم وجود داره که به مرور زمان این مشکلات هم حل میشه . مهم ترین معایب خرید از اینترنت :

■ اگر کالای فیزیکی باشه ، ممکنه ایراد هایی داشته باشه که بعدا فروشگاه اینترنتی مسئولیتش رو نپذیره. خرید لوازم خانگی ارزان !

■ پیش از خرید کالا هایی مثه لباس باید اونو لمس کنید چون ممکنه اون چیزی نباشه که تو عکس به نظر میاد .

■ متاسفانه آدم کلاهبردار تو اینترنت زیاده و باید حواس تون رو جمع کنید و از هر جایی خرید نکنید !

 

نکات امنیتی مهم درباره فروشگاه های اینترنتی

موقع خرید از یک فروشگاه اینترنتی حواس تون به کلاهبرداران اینترنتی باشه !

دوستان ، کلاهبردار ها همه جا در کمین نشستن و میخوان جیب تونو بزنن . همیشه موقع خرید حواس تون رو 6 دنگ جمع کنید ! اگر چند نکته زیر رو در نظر بگیرید احتمال اینکه سر تون کلاه بره خیلی کمه .

■ نماد اعتماد الکترونیکی

نماد اعتماد الکترونیکی یک گواهینامه دیجیتاله که از طرف وزارت صنعت و معدن جمهوری اسلامی ایرانی صادر میشه . پروسه گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی مثه هفت خان رستمه و هر کسی نمی تونه به این راحتی ها نماد اعتماد بگیره چون شرایط و مدارک خاصی نیاز داره .  پس اگر یه فروشگاهی نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشه تا حد زیادی قابل اعتماده . نماد اعتماد الکترونیکی با تعداد ستاره ها اعتبار سنجی میشه . یعنی هر چی تعداد  این ستاره ها بیشتر باشه ، اون فروشگاه معتبر تره ! حتما روی نماد اعتماد کلیک کنید تا مطمئن بشید که نماد اعتماد قلابی نباشه یا تاریخ اعتبارش تموم نشده باشه !

■ امکان پرداخت در محل COD

هر فروشگاهی که بخواد با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران کار کنه باید مدارک کاملی از صاحب فروشگاه به اداره پست ارائه کنه . یعنی راه فرار نداره . بنابراین اگر فروشگاهی با اداره پست داره کار میکنه ، میتونید بهش اعتماد کنید .

†■ شهرت فروشگاه اینترنتی مورد نظر

قطعا کسی که زیاد تبلیغات میکنه نمیتونه به این راحتی ها کلاهبرداری کنه ! محض اطلاع خدمت تون عرض میکنم که تبلیغات در خرید آب سردکن ایستکول تلویزیون به راحتی روزنامه و اینترنت نیست و باید مدارک موثقی از شرکت یا فروشگاه مورد نظر ارائه بشه ! بنابراین اگر فروشگاهی در تلویزیون تبلیغات کرده و به طور وسیعی در اینترنت هم تبلیغات کرده نمی تونه کلاهبردار باشه و قابل اعتماده . فروشگاه اینترنتی که در همه سایت ها تبلیغات میکنه ، اهدافی بزرگ تر از کلاهبراداری و دله دزدی داره !

■ روش تماس با فروشگاه اینترنتی

به نظر من یه فروشگاه اینترنتی معتبر باید 3 روش ارتباطی رو برای مشتریان فراهم کنه : تلفن ثابت ، تلفن همرا و ایمیل . اگر فروشگاهی هر سه مورد رو فراهم کرد و در هر سه مورد به سرعت پاسخ داد قطعا می تونید بهش اعتماد کنید .

اگر یک فروشگاه اینترنتی همه این شرایط رو داشته باشه می تونید با خیال راحت ازش خرید کنید .

دوستان من سعی کردم همه نکات مهم مربوط به ماهیت فروشگاه اینترنتی رو خدمت تون عرض کنم . اگر حرفی ، نکته ای ، تجربه ای از فروشگاه های اینترنتی دارید لطفا در همین صفحه مطرح بفرمایید تا بقیه هم استفاده کنن . در ضمن خواهش میکنم تبلیغات نکنید ! سوال بی ربط هم نپرسید !